~~SaYa KaGuM~~

hihi...mcm pelik plak saya baca tajuk post saya kali nie, tp takpe, pelik2 nie menarik perhatian..haha...
ok...utk kali nie saya nk cite skit2 psl pandangan saya berkenaan dgn tudung, more spesifik, tudung labuh.
kenape tetiba nak cakap psl bnda nie? Yg buat saya tertarik utk ckp psl bnda nie adalah disebabkan oleh apa yg terjadi depan mata saya semalam. Bnda yg buat saya kagum, mcm tajuk tu..hihi




Seperti yg kita semua tahu, tudung, wajib dipakai..so taknak explain panjang2 psl bnda nie sbb saya juz assume semua boleh terima yg bnda nie wajib, saya juz bg sini satu je dalil dari quran, plus satu hadis sahih, utk dalil saya amik dari surah Al-Nur ayat 31 yg bermaksud :

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka...."

Untuk hadis plak, hadis sahih yg diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Ibn Jarir daripada Aisyah r.a :

" Allah merahmati wanita-wanita Muhajirin yang pertama, apabila turunnya ayat yang bermaksud "....dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka....", serta-merta mereka mengoyakkan apa sahaja kain ( yang ada disekeliling mereka ) lalu bertudung dengannya."

ok...start dari sini adalah pandangan jujur daripada saya dari apa yg saya lihat, dari apa yg saya rasa sebagai seorang adam....yg bg saya apa yg saya nk cakap ni taklah terlalu berat, juz santai2...ok? =)

ermm, pertamanya saya nak jelaskan tentang apa yg saya rasa bilamana saya terlihat kaum hawa yg pakai tudung labuh nie.

Ok, bg sayala, bila nmpk je diorang nie, seriously, rasa sejuk je hati, sedap je mata memandang ( bkn jamu mata! huhu ).
Pastu apa yg saya dapat lihat pada perempuan yg memakai tudung labuh ni ialah diorang terpelihara dari segala aspek. Contohnye...first, akhlak diorang terpelihara, meaning baik, lembut dari segi percakapan (tak bermaksud suara manja eh) then perilaku sehari2 tu nmpk mcm ape eh...ermm...senang kata, mcm perilaku seorang muslimah Islam lah. Second yg saya nmpk, diorang terpelihara dari benda sekeliling, more spesifik kat sini, kawan2 la...takde lelaki yg bukan muhrim yg rapat sgt dengan dia, takde lelaki bkn muhrim yg akan borak2 kosong lama2 dgn dia n etc2..fhm je kan etc2 tu? kalau tak faham,try tengok sendiri....buat research...cuba bezakan...saya boleh jamin, takkan adanye bnda2 yg saya sebut kat atas tu...

Bila difikir2, ada rasa kagum..jelas sgt2 yg cara pemakaian tu membentuk peribadi serta memelihara si pemakai...korang nak tau apa yg buat saya lg kagum? semua tu sebijik ooo mcm dalam surah al-ahzab ayat 59!!

"Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin : "hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya keseluruh tubuh mereka." yang demikian itu supaya mereka lebih mudah dikenal,
kerana itu mereka tidak diganggu
..."

Saya sgt2 yakin, pasti ada yg akan cakap " ala, pakai tudung labuh pn,kalau perangai teruk, xde maknanye" atau pn pape je yg seangkatan dgn contoh yg saya bg tadi. Sya akui, bnda ni mmg ada, tp kita jugak harus akui yg tudung ni sememangnya jaga sipemakai, terbukti dalam surah al-ahzab tu, dlm quran lg tu...yg boleh jadi bnda sebaliknye nie bg saya tak lain disebabkan iman diorang, takpun hipokrit.. Sejak dari dulu sampai ke hari ni, tak pernah sekali pn saya nmpk perempuan yg bertudung labuh tp perangai teruk mcm yg orang selalu sebut2 mcm kat atas tu, apa yg saya nmpk adalah bnda2 yg positif, yg baik pada diorang yg pakai tudung labuh nie. Ni ape yg saya nmpk, bkn korang, so jgn komen2 psl ni eh...hehehe

Dan lg satu...

Dari apa yg saya dah cakap dekat atas tu, bukanlah niat saya utk memperkecilkan tudung yg biasa orang pakai tu takpun sape2 yg pakai tudung jenis nie. Saya cuma meluahkan rasa kagum saya pada tudung labuh, and efek dia pada sipemakai. Tudung biasa pn ok, yg penting menutup dada,leher...kan2? tp kan lebih bagus kalau dapat tutup semua terus sampai kebawah (bkn sampai kaki la oi,haha). Yang itu tu lebih terpelihara dari pandangan jahat seorang lelaki ( huhu,aku laki gak,kutuk kaum sendiri la plak ).

oh ye lupe plak nak cite psl yg saya cakap awal2 td, yg psl benda yg berlaku depan mata saya tu...

ringkasnye mcm nie, ada sorg girl (non muslim), dia tanya dalam group tu ada sape je( haha,tetiba je mcm nie,cite hang,sori2) then kwn saya pn cakapla, " dalam group tu ada si ni,ni,ni..."

tetiba yg girl non muslim nie potong, " dlm group tu ada X?? yg baik2 tu kan? rite? " si X nie perempuan tau...saya kenal...actualy ada nada spesifiknye time girl tu potong tu...girl nonmuslim ni duduk sebelah saya (inevitable), time dia cakap tu, saya tengok plus dgn nada dia cakap tu, nmpk seolah2 dia respect dekat si X nie.. saya pn terfikir la, kenape dia act camtu, then saya ingt balik si X nie...dia mmg jenis yg baik,ada ciri2 seorang muslimah la senang cite...and dia pakai tudung labuh...

so, dari situ timbul rasa kagum...seorang yg nonmuslim respect dia dari segi yg camtu...hihi =)
and dari situ gakla timbulnye post nie...

sebelum saya end my writing, saya nk letak beberapa hadis yg dari dulu menarik perhatian saya...kita sama2 amik iktibar n pengajaran ye? =)


Sesungguhnya Rasulullah telah bersabda :

“Pada akhir umatku nanti akan ada wanita-wanita yang berpakaian namun (hakikatnya) telanjang. Di atas kepala mereka seperti pundak unta. Kutuklah mereka karena sebenarnya mereka adalah kaum wanita yang terkutuk.”

(At-Thabrani Al-Mujamusshaghir : 232)

Dari Abu Musa Al-Asyari bahwasannya ia berkata : Rasulullah bersabda :

Siapapun wanita yang memakai wewangian, lalu ia melewati kaum laki-laki agar mereka mendapatkan baunya, maka ia adalah pezina.”

(Al-Hakim II/396 dan disepakati oleh Adz-Dzahabi).





~wassalam~

~~hasil nukilan hekenawang~~








9 comments:

Anonymous said...

salam..hehe..cam tau je sape si X ni..em,alhmdlh la imej btudung labuh x disalah ertikan..malah,di senangi gak oleh non muslim..semoga,suatu hari nanti dia juga mendapat hidayah..ameen=]

hekenawang said...

alamak...ada orang tau...haha...ermm...yup2...ameen =)

Anonymous said...

salam...
setuju ngan pendapat saudara...
actually saya x r bertudung labuh sgt tapi sy berminat cuma belum mencuba berpakaian begitu lagi as long as aurat sy x namapak ngan bukan mahram sy itu dah cukup...
changes need a time...

MissNadeeya said...

ahah
sape x??
farhana.. gitaw cpt sape x..
ooppss.. anonymous ni farhana ker??

hekenawang said...

hoho...tu farhana rupenye...

Anonymous said...

hmmmmmmmm.mcm knl je!!!!!!!!!!!!!1

muniri said...

X itu aku ker??
hihhii(perasan kejab..hahaha)

hekenawang said...

hanya tuhan yg tahu...UNIC..hahaha

Anonymous said...

x kisah la sape pun X tu.. yg penting kita tahu.. org soleh suka yg jaga penampilan die.. yg nampak soleh dia.. walaupun xtahu hati2 mereka.. insyaallah t'jaga.. kan kita nak kahwin dgn yg soleh2 ni..
jd kawan2, mulakan p'jalanan